شرکت خانههای هوشمند Eve در ماه دسامبر شروع به عرضه بهروزرسانی سیستمافزاری کرد که پشتیبانی از Matter را به Eve Energy، Eve Motion و Eve Door and Window اضافه میکند. من یکپارچهسازی جدید Matter را آزمایش کردهام تا ببینم دستگاهها چگونه با یک تنظیم استاندارد HomeKit کار میکنند.
من لوازم جانبی Eve Energy، Eve Motion و Eve Door و Window را دارم که همه آنها مدتی است که عرضه شده اند اما برای کار با Matter به روز شده اند. اگر با Matter آشنا نیستید، این یک استاندارد خانه هوشمند تازه منتشر شده است که توسط اپل، سامسونگ، گوگل، آمازون و دیگر سازندگان خانه هوشمند پذیرفته شده است. Matter طوری طراحی شده است که به هر پلتفرم خانه هوشمندی که از استاندارد Matter پشتیبانی می کند، لوازم جانبی خانه هوشمند اضافه شود.
بنابراین، دستگاههای دارای Matter از Eve را میتوان به HomeKit اضافه کرد، یا میتوان با پلتفرمهای خانه هوشمند گوگل و آمازون استفاده کرد و کاربران گوشیهای هوشمند آیفون و اندروید در همان خانواده میتوانند لوازم جانبی را با دستگاههای مربوطه خود کنترل کنند. در همین حال، HomeKit فقط اپل است و باید از طریق دستگاه اپل به آن دسترسی داشت.
من نمی خواهم در مورد جزئیات لوازم جانبی Eve زیاد وارد شوم زیرا این بررسی بیشتر برای تجربه Matter است، اما خلاصه ای سریع ارائه می دهم. Eve Motion یک آشکارساز حرکت است که به شما امکان می دهد چراغ ها و سایر دستگاه ها را هنگام تشخیص حرکت فعال کنید. درب و پنجره حوا به یک در متصل می شود و می تواند به شما اطلاع دهد که درب باز می شود، هم برای اهداف هشدار و هم برای فعال کردن سایر لوازم جانبی در اتوماسیون. Eve Energy یک دوشاخه هوشمند است، بنابراین میتوانید هر چیزی را وصل کنید و سپس آن را با دستگاههای اپل و دستورات سیری خود کنترل کنید.
هر سه مورد از Matter پشتیبانی می کنند، اما در حال حاضر، Matter باید از طریق به روز رسانی سیستم عامل اضافه شود. بنابراین اگر قبلاً این دستگاه ها را دارید یا به قصد استفاده از آنها با Matter آنها را خریداری کرده اید، آماده اضافه کردن نرم افزار جدید باشید. با فرض جدید بودن دستگاههای جعبه، اولین قدم اضافه کردن آنها به هوم کیت است.
افزودن آنها به هوم کیت نیازمند باز کردن اپلیکیشن هوم و اسکن کد QR است و مانند هر محصول هوم کیت است. پس از انجام این کار، برنامه Eve مورد نیاز است و باید به آن اجازه دسترسی به تنظیمات Home خود را بدهید. پشتیبانی Matter هنوز به طور رسمی در دسترس نیست، اما Eve یک نسخه TestFlight از برنامه دارد که کاربران می توانند برای آزمایش Matter از طریق برنامه دسترسی زودهنگام ثبت نام کنند.
علاوه بر یکی از دستگاههای پشتیبانیشده Eve و دسترسی به برنامه Eve TestFlight، دستگاهی که iOS 16.2 را اجرا میکند، مانند Home Hub که شامل HomePod mini یا Apple TV 4K است، مورد نیاز است.
با افزودن نسخه TestFlight برنامه Eve و دستگاه Eve Door و Window، Eve Energy یا Eve Motion به HomeKit، برنامه Eve میتواند برای نصب Matter بهروزرسانی میانافزار را دانلود کند. انتقال به Matter یک جابجایی غیرقابل برگشت است، بنابراین وقتی دستگاه Eve خود را به Matter ارتقا دهید، دیگر راه برگشتی وجود ندارد.
فرآیند ارتقا دشوار نیست، اما همچنین بسیار ساده نیست. برنامه Eve شما را از طریق این مراحل راهنمایی می کند و با تولید کد QR جدید Matter شروع می کند. کد QR Matter شبیه کد QR HomeKit است که برای راهاندازی دستگاه HomeKit استفاده میشود، اما Matter است و نه HomeKit. این کد به طور کامل جایگزین کد HomeKit میشود، بنابراین باید مطمئن شوید که یک کپی از آن را ذخیره کنید، که اپلیکیشن Eve چندین بار آن را به شما یادآوری میکند.
در واقع، نمیتوانید بدون چاپ یا ذخیره یک کپی از کد جدید Matter، مراحل راهاندازی را طی کنید و میخواهید مانند کدهای HomeKit آن را نگه دارید. از آنجایی که کد Matter جایگزین کد هوم کیت می شود، کد هوم کیت موجود شما خوب نیست. در آینده، کدهای Matter بر روی دستگاههایی مانند کدهای HomeKit چاپ میشوند، اما در حال حاضر برای بهروزرسانیهای میانافزار، مهم است که کدهای Matter ایمنتر باشند.
راهاندازی به پرینت کد QR یا یک دستگاه ثانویه نیاز دارد زیرا پس از دریافت کد جدید، باید آن را با دستگاه اصلی خود اسکن کنید تا محصول Eve را به Matter متصل کنید. پس از آن، فرآیند مهاجرت HomeKit به Matter وجود دارد که در آزمایش من حدود 10 دقیقه طول کشید.
وقتی دستگاههای سازگار با Matter در قفسههای فروشگاه هستند و دیگر نیازی به بهروزرسانی میانافزار ندارند، راهاندازی دستگاهها بسیار سادهتر خواهد بود. در واقع، اساساً همان راهاندازی دستگاه هوم کیت در حال حاضر است، بنابراین اگر از قبل با راهاندازی هوم کیت آشنا هستید، باید نسبتاً بدون دردسر باشد.
در برنامه Home، دستگاههای Matter درست مانند دستگاههای HomeKit کار میکنند و من نمیتوانم تفاوتی در عملکرد تشخیص دهم. در برنامه Eve، میتوانم ببینم که یک دستگاه “Matter” است و نه “HomeKit”، اما برنامه Home هیچ نشانه خاصی به من نمیدهد.
کنترل یک دستگاه Matter با کنترل یک دستگاه استاندارد هوم کیت غیرقابل تشخیص است، که قرار است همه این کارها به این صورت باشد. اتوماسیونها، صحنهها و زمانبندیها همانطور که انتظار میرود، هم در برنامه Home و هم از طریق برنامه Eve به کار خود ادامه میدهند. من میخواهم به این نکته اشاره کنم که دستگاههای Eve دارای Thread هستند و قرار است یکپارچهسازی بهتری با دستگاههای Thread نسبت به بلوتوث استاندارد ارائه دهند.
من بیش از یک هفته است که از دستگاههای Eve با Matter استفاده میکنم و عملکرد تقریباً همان عملکردی است که با HomeKit دارم، اما همچنان با Eve Energy مشکل دارم. هر روز یا هر دو روز یکبار قطع میشود و ارتباطش با تنظیمات خانه من قطع میشود و در برنامه Home غیرقابل دسترس میشود. من این مشکل را با دوشاخه های هوشمند دارای HomeKit نیز دارم، اما معمولاً با این فرکانس نیست. از ایو در مورد این مشکل پرسیدم و به او گفتند که این یک مشکل شناخته شده است که با به روز رسانی های آینده حل خواهد شد.
این در واقع یک مشکل شناخته شده با ترکیب فعلی نسخه های نرم افزار هوم هاب و لوازم جانبی ما است. در بیشتر موارد، هنوز هم میتوان به لوازم جانبی برای عملکردهای سفارشی، مانند ویژگی ID در برنامه حوا، دسترسی پیدا کرد. ما در حال همکاری نزدیک با اپل برای شناسایی مشکل هستیم، اما در این بین، معمولاً راه اندازی مجدد هاب های خانگی برای مدتی به شما کمک می کند. برداشتن لوازم جانبی از خانه و افزودن مجدد آن ممکن است در کوتاه مدت کمک کند، اما احتمالاً بعداً مدتی بعد دوباره از بین خواهند رفت. به طور کلی، بهروزرسانیهای آینده iOS و برنامه Eve با سیستمافزار باید با گذشت زمان مشکل را کاهش دهند.
من یک کاربر اپل با تنظیمات HomeKit هستم، بنابراین بینشی درباره نحوه کار دستگاههای Eve’s Matter با پلتفرمهای دیگر مانند Google Home و Samsung SmartThings ندارم، اما برای کاربران HomeKit، میتوانم تأیید کنم که Matter در اصل همان تجربه HomeKit است. ، بدون هیچ تغییر عمده ای که از دستگاه های چند پلتفرمی Matter انتظار می رود.
با این حال، یک استثنا وجود دارد. میتوانید از محصولات HomeKit بدون Home Hub (HomePod mini یا Apple TV) استفاده کنید، اما اینها برای Matter ضروری هستند زیرا دستگاههای Matter به کنترلکننده Matter نیاز دارند. بنابراین نباید لوازم جانبی Matter را انتخاب کنید یا دستگاه های HomeKit خود را بدون آن به Matter ارتقا دهید.
اگر شخصی در خانه خود دارید که از تلفن هوشمند اندرویدی استفاده می کند و قادر به دسترسی به محصولات خانه هوشمند نیست، Matter تفاوت عمده ای ایجاد خواهد کرد. به همین ترتیب، کاربران اندرویدی که میخواستند به محصولاتی مانند Eve Energy و Eve Motion دسترسی داشته باشند، اکنون میتوانند از این دستگاههایی که زمانی انحصاری Apple Home بودند استفاده کنند.
از HomeKit، میتوانید پلتفرم دومی مانند Google Home را به تنظیمات خانه خود اضافه کنید تا امکان کنترل دستگاههای شما از طریق هابهای Google یا تلفنهای هوشمند اندرویدی را فراهم کند. کافی است برنامه Apple Home را باز کنید، روی کاشی محصول Eve فشار طولانی دهید، تنظیمات را انتخاب کنید و سپس روی «روشن کردن حالت جفتسازی» ضربه بزنید. شما به یک Matter Controller نیاز دارید دیگر پلتفرم خانه هوشمند، بنابراین اگر میخواهید برای مثال از دستگاههای Matter خود با هوم کیت و Google Home استفاده کنید، به یک هوم پاد مینی/تلویزیون اپل نیاز دارید. و چیزی شبیه Nest Mini یا Hub Max.
آمازون هنوز پشتیبانی کامل از Matter را اجرا نکرده است (راهاندازی روی تلفنهای هوشمند اندرویدی کار میکند)، اما بسیاری از دستگاههای Echo با Matter کار میکنند، بنابراین در آینده میتوانید محصولات خانه هوشمند را با iPhone و Amazon Echo/Nest Hub خود کنترل کنید. . موضوع برای کسانی که از دو پلتفرم خانه هوشمند استفاده میکنند بسیار سودمند خواهد بود، اما تعداد محصولات خانه هوشمند در دسترس کاربران هوم کیت را افزایش میدهد و تا کنون به نظر نمیرسد در هنگام انتقال با آنها دردسر بزرگی وجود داشته باشد. .
از اواخر ماه مارس، Eve دستگاههای دارای Matter را به فروش میرساند که کاملاً خارج از جعبه کار میکنند و نیازی به بهروزرسانی سفتافزارشان قبل از کار یکپارچهسازی Matter ندارند، که راحتتر خواهد بود. در اواخر سال، ایو همچنین قصد دارد سایر محصولات Thread را با پشتیبانی Matter به روز کند. دستگاه های سازگار با Eve’s Matter را می توان از وب سایت Eve یا از آمازون خریداری کرد.