پاورپوینت مدیریت استراتژیک شرکت اپل و بازاریابی به سبک اپل

در سال 2۰۱2 ، زمانی که سامسونگ می خواست تلفن همراه Galaxy S9 را معرفی کند ، رقیب قدرتمند آن ، اپل ، آیفون 2 را همزمان معرفی کرد. در صورتی پیش از این نسبت به خرید ایفون اقدام کردهاید، حتما ایرپاد پرو را در کنار تلفن همراه خود استفاده کنید تا از قابلیتهای متعدد آن بهرهمند شوید. اگر از مشتریان بپرسی چه چیزی میخواهند، آنها به تو میگویند: «بهترین، سریعترین و ارزانترین». مشتریان تنها میتوانند آرزوهای خود را در قالب کلماتی بیان کنند که هنوز در حال استفاده از آنها هستند؛ در دورهای که در آن مکینتاش تولید میشد، همه میگفتند میخواهند رایانهای با بهترین، سریعترین و ارزانترین سیستم عامل MS-DOS داشته باشند. مخاطبان و مشتریان هدف شما از محصولات و خدماتتان چه میخواهند؟ هر کسب و کاری که داشته باشید و در حال حاضر در هر جایگاهی که باشید، می توانید یکی دو نکته از این شرکت بیاموزید. هر دو با هم در مورد نام اپل برای شرکت به توافق رسیدیم.

هر چند که برخی دیگر از نظریه پردازان هم داستان آدم و حوا و رانده شدن آنها از بهشت به دلیل خوردن سیب را بی ارتباط با طراحی لوگوی اپل به شکل یک سیب گاز زده، نمی دانند. استیو جابز مدرک کارشناسی ارشد نداشت، و البته مهندس هم نبود، اما بازاریابی را مثل کف دستش بلد بود. بازاریابی شرکت اپل برای شرکت های دیگری که می خواهند به شهرت و درآمد مشابهی دست پیدا کنند، در حکم یک معیار عمل می کند. تحقیق بازار به شما میگوید چه چیزی در صنعت شما رواج دارد؟ آنها به تو میگویند چه چیزی در محصول تو وجود دارد که خوب عمل نمیکند اما قادر نیستند محصولی بهتر را بسازند. این شرکت با انجام تحقیقات و توسعه موثر به دنبال فرصت­ها می­گردد. به طور کلی با خرید آیفون 11 میتوانید تا حدود زیادی از ویژگیهای جذاب دوربین اپل بهرهمند شوید. چگونه میتوانید بازارهایتان را گسترش دهید؟ نخست اینکه میتوانید با تصحیح محصول، تبلیغ موثرتر، قرار دادن محصولات در یک بسته، خارج کردن آنها از بستههای خاص، گسترش کانالهای توزیع یا کاهش قیمت، تعداد بیشتری از محصول فعلی را در بازارهای فعلی بفروشید.

با کدام یک از این استراتژیها میتوانید تعداد بیشتری از محصول فعلی را در بازارهای موجود بفروشید؟ به عنوان مثال شما میتوانید با پرداخت قیمت اپل واچ، زندگی راحتتری را تجربه کنید. ایده نیز بسیار اتفاقی به ذهن او خطور کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم نام سیب را برای شرکت انتخاب کنیم (داستان سقوط سیب بر روی سر نیوتون و کشف قانون جاذبه). نام گذاری اپل بعدها باعث به وجود آمدن مسایلی شد؛ اما ریشه ی نام گذاری شرکت با نام اپل، بسیار معصومانه بوده است. به نظر استیو جابز این نام الهام بخش ترین نامی بود که می شد برای مجله خبری iphone-mobile شرکت انتخاب شود. نام اپل همچنین با حرف A آغاز می شود و چون ای اولین حرف زبان انگلیسی است، آشناترین حرف برای هر گوشی است. بر اساس زندگی نامه استیو جابز، نام اپل توسط جابز و بر اساس خاطراتی که او از مزرعه سیب به خاطر داشت، مطرح شده بود. ایده ی دیگری که در مورد دلیل طراحی لوگوی اپل به شکل یک سیب گاز زده، مطرح است ماجرای تورینگ ( دانشمند کامپیوتر و پدر هوش مصنوعی) است که یک هکر بود و کدها را بازگشایی می کرد، می باشد. فکر میکنم این مثالها و توضیحات به صورت کامل شما را با تحقیقات بازاریابی آشنا کرد.

همان تکنیک های بازاریابی بودند که اپل را به بالاترین رتبه رساندند و از ورشکستگی نجات دادند. اپل ایده­ها را تولید می­کند، خلاقیت را مدیریت می­کند و سپس خلاقیت را به طور موثر انتشار می­دهد. اپل رقبای خود را دنبال می­کند و تلاش می­کند همیشه یک قدم جلوتر از آنها بماند. این ویژگی در آخرین نسخه از سری تلفنهای اپل نیز یافت میشود. البته اپل در تمامی محصولات خود مانند اپل واچ سری 7 و اپل واچ se از بهترین متریال موجود استفاده کرده است که سبب شده قیمت این محصولات با دیگر محصولات موجود در بازار متفاوت باشد. در واقع شرکت اپل دارای یک کارخانه خلاقیت است که همه آزمایشات را با استفاده از نبوغ کارمندان خود انجام می­دهد. برای مثال، کارشناسان به ما میگویند 2 نقص مهم «مکینتاش» در اواسط دهه 80 فقدان حمایت برای یک چاپگر چرخشی و نبود لوتوس 3،2،1 بود؛ این تنها چیزی است که کارشناسان میتوانند به ما بگویند. روزنامهنگاران، تحلیلگران، مشاوران، بانکداران و راهبران نمیدانند چه بکنند، بنابراین تنها به شما مشاوره میدهند. چه چیزی در تصمیم گیری آنها برای خرید تاثیر میگذارد؟ وی به دلیل گاز زدن از سیبی که مسموم شده بود خودکشی کرد و این سیب گاز زده همان سیبی است که در کنار جسد آلان تورینگ پیدا شد.