داستان تولد شیائومی؛ از تولید گوشی و لوازم خانگی تا ورود به بازار خودرو

شیائومی در سال ۲۰۱۴ یک شرکت تولیدکننده قطعات الکترونیکی تحت عنوان پکن سانگوو (Beijing Songguo) را با هدف ورود به حیطه تراشهسازی ایجاد کرد و سه سال بعد در سال ۲۰۱۷ نخستین تراشه موبایل خود یعنی سرج اس 1 (Surge S1) را روانه بازار کرد و در سال میلادی گذشته تراشه دیگری با نام «سرج سی ۱» (Surge C1) برای پردازش سیگنال تصویر معرفی و عرضه کرد. شیائومی در سال ۲۰۱۴ در رویدادی از نخستین تبلت خود با نام «می پد» (Mi pad) رونمایی و آن را در سال ۲۰۱۵ در هند عرضه کرد. از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۱ (به غیر از سال ۲۰۱۷) نسخههای متفاوتی از این گجت پوشیدنی تولید و عرضه شده است که شامل می بند ۱ اس، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ میشود. لین بین (Lin Bin) یکی دیگر از بنیانگذاران شیائومی است که در سمت معاونت فعالیت میکند و سابقه فعالیت در مایکروسافت در بخش اینترنت اکسپلورر و همچنین سابقه فعالیت در گوگل به عنوان مدیر مهندسی را داشته است. در سال ۲۰۱۳ این شرکت یکی از کارمندان گوگل به نام «هوگو بارا» (Hugo Barra) را که بهعنوان معاون ارشد بخش مدیریت تولید پلتفرم اندروید در این شرکت مشغول به کار بود، به خدمت گرفت و در شیائومی در سمت معاونت با هدف گسترش حضور این برند در خارج از خاک چین، به کار خود ادامه داد.

رابط کاربری MIUI که این شرکت آن را بر اساس اندروید ساخت، نخستین محصول آن بود. شیائومی یک برند چینی است که در سالهای اخیر در حوزه الکترونیک به موفقیتهای خوبی دست پیدا کرده است و دفتر مرکزی آن در پکن واقع شده است. در ضمن در این سال این برند موفق به فروش ۱۸.۷ میلیون دستگاه گوشی می 3 شد که به موفقیت بسیار خوبی در تاریخچه شیائومی بود. گوشیهای این شرکت در سریهای مختلفی تولید می شوند که شامل سری می (Mi)، می نوت (Mi Note)، می مکس (Mi Max)، می میکس (Mi Mix)، می نوت بوک (Mi Notebook)، ردمی (Redmi)، بلک شارک (Blackshark) و پوکو (poco) میشود. شیائومی در سال میلادی گذشته از نخستین گوشی تاشوی خود یعنی می میکس فولد (Mi Mix Fold) رونمایی کرد. ردمی ۲ نخستین گوشی تولیدشده در خاک کشوری دیگر به غیر از چین بود؛ البته این شرکت در سال ۲۰۱۶ برزیل را ترک کرد.

لیو دی (Lio Di) یکی دیگر از بنیانگذاران شیائومی است که مسئولیت طراحی صنعتی این شرکت را بر عهده دارد. از دیگر برنامههای شیائومی برای آینده میتوان سرمایهگذاری بلندمدت این شرکت به مبلغ ۴۶ میلیارد یوان (تقریباً معادل ۶.۹۶ میلیارد دلار آمریکا) است که عمدتاً سهام این شرکت هستند. این گوشی یک گوشی پرچمدار محسوب میشود و با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 8K، رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی و نمایشگر اولد با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ و همچنین پشتیبانی از بهترین و پیشرفتهترین استاندارد HDR یعنی دالبی ویژن میتواند رقیب جدی بسیاری از گوشیهای پرچمدار، مخصوصاً گوشیهای تاشو سامسونگ باشد. پس دلیل انتخاب این نام برای یک شرکت فعال در حوزه الکترونیک و فناوری چیست؟ غول فناوری چینی قصد دارد برای دستیابی به این هدف تا ۵ سال آینده ۱۵.۷ میلیارد دلار در حوزه تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کند و گوشیهای خود را با هدف رقابت با گوشیهای آیفون تولید خواهد کرد. در همان سال درآمد شیائومی از مرز ۳۷ میلیارد دلار گذشت و ۲۱۰ میلیون دستگاه اینترنت اشیای متعلق به این برند در بیش از ۹۰ کشور به فروش رسید.

این برند در ردهبندی «کانتار برند زد» (Kantar BrandZ) که هر سال ۱۰۰ مورد از باارزشترین برندها را در ۱۶ کشور جهان فهرست میکند، جایگاه هفتادم را از آن خود کرد. این شرکت برای افزایش فروش و محبوبیت خود، از تمام رویکردها و روشهای اپل که کوپرتینونشینها از آنها برای دستیابی به این اهداف بهره میبرند؛ استفاده میکند. راهاندازی سرویس ذخیرهسازی ابری شیائومی یعنی «می کلود» (Mi Cloud) افراد با استفاده از این سرویس میتوانند پس از ذخیرهسازی اطلاعات خود در فضای ابری، از طریق دستگاههای مختلف به آنها دسترسی پیدا کنید. در همین سال بیش از ۶۰ میلیون دستگاه توسط این شرکت فروخته شد و ۹۴ درصد درآمد این شرکت با این روش تأمین شد. در این مطلب قصد داریم با بررسی تاریخچه شیائومی ببینیم این برند چگونه متولد شد، سرمایه آن چگونه تأمین شد، رقبای آن چه برندهایی هستند و چه برنامههایی برای آینده دارد. شیائومی با ایجاد مدلهای تجاری و مدلهای خردهفروشی جدید قصد دارد در آینده قدرتمندتر از پیش در بازارهای خارجی ظاهر شود.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با مجله خبری iphone-mobile وب سایت خود باشید.