خودروساز آمریکایی جنرال موتورز (GM) سال گذشته اعلام کرد که به نفع پلتفرم نرم افزاری خود به نام Ultifi، پشتیبانی از CarPlay و Android Auto را در خودروهای الکتریکی جدید خود متوقف می کند. این تصمیم بسیار بحث برانگیز بوده است، زیرا بسیاری از رانندگان CarPlay را یک ویژگی ضروری در یک وسیله نقلیه جدید می دانند. به عنوان مثال، در سال 2022، اپل گفت 79 درصد از خریداران آمریکایی فقط خودرویی را در نظر می گیرند که با CarPlay کار می کند.
بدتر از همه، عرضه Ultifi توسط جنرال موتورز بسیار ضعیف بود، به طوری که برخی از منتقدان اولیه شورولت بلیزر EV در سال گذشته مشکلات فنی را با این پلتفرم تجربه کردند. برخی از این مشکلات از آن زمان حل شده اند، اما واضح است که این خودروساز ممکن است به اندازه یک شرکت فناوری مانند اپل در توسعه نرم افزار موثر نباشد.
در بیانیه ای که با MacRumors سال گذشته، جنرال موتورز گفت که استراتژی نرم افزاری آن “بر اساس مزایای داشتن سیستمی است که امکان ادغام بیشتر با اکوسیستم و وسایل نقلیه بزرگتر جنرال موتورز را فراهم می کند.” به عبارت دیگر، خودروساز می خواهد کل تجربه داخل خودرو را کنترل کند که هم تصمیمی منطقی و هم ریسکی است.
در مصاحبه اخیر با آستانهNilay Patel، معاون ارشد نرمافزار جنرال موتورز، Baris Cetinok، تلاش کرد تا از تصمیم خودروساز برای حذف تدریجی CarPlay دفاع کند. طبق پروفایل لینکدین، Cetinok بین سالهای 2012 تا 2021 در اپل کار میکرد و به راهاندازی Apple Pay، Find My، iCloud Drive و موارد دیگر کمک کرد.
Cetinok چند ماه پس از اعلام تصمیم خود برای حذف تدریجی CarPlay و Android Auto به جنرال موتورز پیوست، اما جای تعجب نیست که او بر تصمیم خودروساز ایستاده است. او به پاتل گفت که جنرال موتورز با “اعتقاد قوی” معتقد است که ایجاد کل تجربه خود در داخل خودرو “تجربه بهتر مشتری” را با “جادوی سرتاسر” فراهم می کند.
Cetinok، در صحبت کردن در این مورد گفت: “اما ما اعتقاد قوی داریم که تلاش در تجربه بهتر مشتری نتیجه می دهد.” رمزگشا پادکست “شما بیشترین بهره را از وسیله نقلیه خود می برید زیرا اکنون ما شرکتی هستیم که وسیله نقلیه را می سازد و همچنین تجربه سرگرمی اطلاعاتی، تجربه خوشه ای، برنامه و همه چیز را ایجاد می کنیم. ما قرار است یک روز آن را بسازیم و شاید دستیار صوتی در بالای آن تنها راهی که می توانید آن جادوی سرتاسری را ایجاد کنید این است که اعتقاد قوی داشته باشید که می خواهید همه اینها را داشته باشید.
او گفت که جنرال موتورز میخواهد تجربهای بینظیر ارائه دهد که نیازی به تعویض و خارج کردن سیستمهای آینهکاری تلفن مانند CarPlay و Android Auto ندارد.
“وقتی میخواهید چیزی به این بینقص بسازید، فکر کردن در مورد سوار شدن به ماشین و رفتن به آن سخت است، “خوب، پس من دارم تریلر بزرگراه را انجام میدهم، اما اجازه دهید برای انتخاب پادکست خود به یک رابط کاربری کاملاً متفاوت مراجعه کنم.” گفت: Cetinok. “به هر حال، این یک رابط کاربری منحصر به فرد است – هنوز باورش سخت است. بنابراین من پادکست خود را انتخاب می کنم، به تریلر باز می گردم. اوه، اکنون می توانم تریلر Super Cruise را نیز انجام دهم. اجازه دهید آن را مدیریت کنم. سپس صبر کنید. ما اکنون در حال ورود به سطوح بالقوه سطح 3، سطح 4 هستیم که باید عمیقاً با صحبت کردن با نقشه که خطوط در آن قرار دارند یکپارچه شوند، اما یک دقیقه صبر کنید، نقشه ای که من استفاده می کنم واقعاً با ماشین من صحبت نمی کند. “
متن کامل مصاحبه با توضیحات بیشتر CarPlay در دسترس است آستانه.