اپل در حال حاضر با یک شکایت دسته جمعی روبرو است که ادعا می کند فعالیت های تلفن همراه کاربران را بدون رضایت آنها و با وجود تضمین حفظ حریم خصوصی ثبت می کند. این شکایت اپل را به ارائه تضمینهای «کاملاً نادرست» مبنی بر اینکه کاربران آیفون کنترل دادههای خود را کنترل میکنند، متهم میکند. در این دادخواست آمده است: «اپل دادههای تحلیلی – از جمله تاریخچه مرور و اطلاعات فعالیتها – را ثبت، ردیابی، جمعآوری و کسب درآمد میکند – صرف نظر از اینکه مصرفکنندگان چه اقداماتی را برای حفاظت از حریم خصوصی خود انجام میدهند.
پاپ آپ شفافیت ردیابی برنامه برای برنامه ها لازم است
به گفته کریگ فدریگی، معاون مهندسی سختافزار اپل، اپل از برنامههای شخص ثالث میخواهد که قبل از ردیابی از کاربران اجازه بگیرند، اما برنامههای سهام این شرکت از آنجایی که کاربران را ردیابی نمیکنند، این کار را نمیکنند. در مصاحبه با مجله ی وال استریت در آوریل 2021 در مورد ATT، فدریگی توضیح داد که هیچ برنامه اپل دارای پاپ آپ ATT نخواهد بود زیرا “هیچ برنامه یا سرویس اپلی وجود ندارد که کاربران را ردیابی کند.” فدریگی اضافه کرد که اگر اپل اپلیکیشن یا سرویسی را راه اندازی کند که کاربران را ردیابی کند، از خط مشی اپ استور خودش پیروی خواهد کرد.
سیاست و رویکرد Apple App Store به حفظ حریم خصوصی، نگرانی فزایندهای برای سازمانها و شرکتهای بینالمللی، از اتحادیه اروپا گرفته تا Meta، Google، و Spotify بوده است. این هفته، اسپاتیفای و دیگران نامهای به اتحادیه اروپا نوشتند و سیاست اپل را «ضد رقابتی» و «مضر» برای شرکتها خواندند.